#949 Lykke Li “Youth Novels” (2008)

Nie minęło rozczarowanie “So Sad So Sexy”. Nie wyschły łzy po “I Never Learn”. Nie wyleciało z głowy “I Follow Rivers”. Czasem odnoszę wrażenie, że niektórzy wykonawcy są z nami krótki czas, kiedy w rzeczywistości od ich pojawienia się minęła już całą dekada. Podobne odczucia towarzyszą mi, gdy patrzę na Lykke Li. A tymczasem Szwedka w ubiegłym roku świętowała dziesięciolecie swego fonograficznego debiutu. Po latach sięgam po “Youth Novels” by przekonać się, czy moje odbieranie tej płyty się zmieniło.

Lykke Li nie wydawała swojej debiutanckiej płyty z pozycji wokalistki, która dopiero szykuje się do zdobycia poklasku i serc słuchaczy. Pierwszych fanów przyciągnęła do siebie epką “Little Bit”, którą wydała w 2007 roku. Premierze “Youth Novels” towarzyszyła wyprzedana klubowa trasa oraz występy na największych festiwalach. Zjeździła sporo świata ze swoimi młodzieńczymi opowieściami zamkniętymi w melodiach z pogranicza indie popu, folku i synthpopu.

Chociaż otwierające album nagranie “Melodies & Desires” trwa niemalże cztery minuty, zamiast typową piosenkę przypomina intro wprowadzające nas do świata Lykke Li. Oniryczny, recytowany kawałek jest ładną, choć nieco nużącą kompozycją. Przyznam jednak, iż końcówka, w której głos Szwedki uległ zwielokrotnieniu, ma ciekawy, filmowy wydźwięk. Piosenkowo brzmi za to niezwykle sympatyczne, choć podszyte melancholią “Dance, Dance, Dance”, w którym artystka nawiązuje do swojej tanecznej przeszłości Nieco dziecinny głos Lykke towarzyszy chórkom, saksofonowi i uroczej, lekkiej perkusji. Do podobnie subtelnych, indie popowych, słodkich kawałków należą również “Let It Fall”, “Hanging High” oraz pełne kruchych wokali Li “Little Bit” (jej pierwszy przebój!).

Grupę żywszych, bardziej przebojowych piosenek reprezentują takie utwory jak “I’m Good, I’m Gone”, “Breaking It Up” i “Complaint Department”. Pierwszy z nich jest fajną wariancją na temat indie rocka w jego wakacyjnej wersji. Drugi chóralnym, chwilami gubiącym tempo kawałkiem. “Complaint Department” zaś jest kompozycją najmocniej osadzoną na elektronicznych, wibrujących, nieco groźnych bitach. Warto posłuchać, bo kariera wokalistki nie obfitowała już później za często w takie nagrania. Na przeciwległym biegunie lądują takie numery jak “My Love”, instrumentalne “This Trumpet in My Head”, “Time Flies” i “Window Blues”. Prezentują nam nostalgiczne, momentami fokowe oblicze Szwedki. Szczególnie szybko do gustu przypadło mi tęskne “My Love”. “Window Blues” zaskakuje swym musicalowym wydźwiękiem. Jedynie wykonywane przez Lykke wysokim, dziecinnym głosikiem “Time Flies” nie zostało ze mną na dłużej.

Wiele lat temu, kiedy dopiero rozpoczynała się moja przygoda z Lykke Li, jej debiutancki krążek “Youth Novels” wydawał mi się płytą dość infantylną i zwyczajnie nudną. Dziś za to waham się, czy nie nazwać jej najlepszym punktem dyskografii Szwedki. Jej debiutanckie piosenki są naiwne i proste (wrażenie to potęguje charakterystyczna barwa głosy Li) ale jednocześnie niebanalne i nieprzeprodukowane.

Warto: My Love & Little Bit

4 Replies to “#949 Lykke Li “Youth Novels” (2008)”

  1. Nie przepadam za Lykke Li, ale “I’m Good, I’m Gone” mi się spodobało, przynajmniej do momentu, kiedy wszedł wokal…
    U mnie nowy wpis, zapraszam i pozdrawiam. 🙂

  2. Za dużo ostatnio wychodzi płyt, które chciałbym przesłuchać. Co nadrobię zaległości to pojawiają się kolejne…co do samej Lykke Li – ciągle odkładam przesłuchanie jej dyskografii. W zasadzie to nie mam na jej temat opinii. Czytam recenzje, czasem jakiś wywiad, ale albumy omijam szerokim łukiem.

  3. Bardzo lubię Lykke Li, widziałem ją na żywo dwa razy i jest to potężny wulkan energii. Co do płyt – naprawdę najbardziej uwielbiam właśnie “Youth Novels”, a zaraz potem “so sad so sexy”, które wcale mnie aż tak mocno nie rozczarowało 😉 Zdecydowanie czekam na nową EPkę! 🙂

    Pozdrowienia i zapraszam na nowy wpis 🙂
    http://bartodsz-po-prostu.com

Odpowiedz na „SzafiraAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *