BONUSLAND: The Dumplings, Sia, Dawid Podsiadło, Lady Gaga, OneRepublic

The Dumplings Sea You Later
Bonusy: Piękne dłonie, Kto zobaczy, Oddychasz, VIF, When Love Is Gone, Coffe and Cigarettes

Kiedy w 2014 roku pojawili się z utworami o betonowym lesie i ziewaniu w technikolorze, zajęta byłam przyglądaniu się innym świeżym elektronicznym duetom – XXANAXX i Rebece. Z Justyną Święs, Kubą Karasiem i tworzonym przez nich kolektywie The Dumplings przeprosiłam się rok temu, kiedy z ciekawości sięgnęłam po album “Sea You Later”. Mroczny klimat tych elektronicznych nagrań szybko mnie oczarował i, co jest nawet ważniejsze, po czasie nie opuścił, przez co po tych kilkunastu miesiącach mam taką samą radość ze słuchania tych kawałków duetu. W październiku otrzymaliśmy reedycję owego wspaniałego krążka, wzbogaconą o sześć piosenek – cztery z nich są po polsku, reszta posiada angielskie teksty. I od tych drugich zacznę. “When Love Is Gone” () to kompozycja jak ulał pasująca do nastroju “Sea You Later”. Przeszkadzają mi jedynie zbyt słodkie wokalizy Marceliny, która pojawiła się gościnnie w tym utworze. W szybszym, indie popowym “Coffee and Cigarettes” () nie błyszczy Tomek Makowiecki, wcześniej zachwycający w kapitalnym “Sama wkracza w pustkę”. Tu dostał większy fragment, ale szczerze powiem, że nie przekonał mnie do siebie. Choć końcówka, w której dołącza do niego Justyna, potrafi wywołać uśmiech. Z polskich propozycji łatwo zakochać się w przejmujących “Pięknych dłoniach” (). Do najlepszych nagrań należy także niezbyt dynamiczne, ale świetnie zaśpiewane i posiadające młodzieńczy pierwiastek “VIF” (). Warto również posłuchać intrygującego “Oddychasz” () oraz “Kto zobaczy” (), które mogłoby spodobać się Brodce, gdyby ta chciała na “Clashes” umieścić polskojęzyczną kompozycję.

Dawid Podsiadło Annoyance and Disappointment
Bonusy: Project 19, Ms. Mary McAdams, Cohle Heart, Tapety, Barricade Me, Nieznajomy 2.0

Wiele osób zdenerwowała informacja o przygotowywanej reedycji drugiej studyjnej płyty jednego z najpopularniejszych polskich wokalistów. Jednak ci, którzy dotąd zwlekali z zakupem “Annoyance and Disappointment”, mogą sobie tylko pogratulować cierpliwości. Oprócz pięciu utworów znanych z deluxe (z czego trzy są angielskimi wersjami singli, więc sobie je daruję; po polsku brzmią lepiej) Dawid ma dla nas kilka remixów, trzy nowości oraz zinterpretowanego na nowo “Nieznajomego”. I od tego starego-nowego numeru zacznę, bo od pierwszego usłyszenia w 2013 roku kompozycja ta zdobyła moje serce. Elektryzujący “Nieznajomy 2.0” () – wzbogacony ostrzejszą końcówką – znany jest uczestnikom ostatnich koncertów Dawida. Oryginał bardziej jednak porusza. Z nigdy wcześniej nie publikowanych utworów pięknie błyszczy nastrojowe “Cohle Heart” () z gościnnymi wokalami Julii Pietruchy. Słabsze wrażenie robi mało interesujące “Barricade Me” () i nie zapadające w pamięć “Tapety” (). Warto przypomnieć sobie dwie kompozycje, które weszły rok temu w skład deluxe – melodyjne “Project 19” (), w którym najbardziej lubię zwrotki; oraz proste, zaaranżowane głównie na pianino, niezwykle klimatyczne “Ms. Mary McAdams” (), które należy do najlepszych utworów w twórczości Podsiadło.

Sia This Is Acting
Bonusy: Confetti, The Greatest, Midnight Decisions, Jesus Wept, Move Your Body (Alan Walker remix)

Chodziły plotki, że Sia pod koniec 2016 roku postanowi raz jeszcze zawalczyć o naszą uwagę i wydać nową płytę. Był już nawet tytuł, który krążył po sieci – “We Are Your Children” – oraz singiel “The Greatest”. Plany uległy zmianie i na kolejny longplay z premierowymi nagraniami Australijki przyjdzie nam poczekać dłużej. Zamiast niego mamy reedycję styczniowego “This Is Acting”. Oprócz wspomnianego – mało ciekawego, ale chociaż o pozbawionym sztucznego patosu refrenie – singla “The Greatest” () w wersji solowej i z Kendrickiem, trafiły na nią wzbogacony partiami Seana Paula przebojowy kawałek “Cheap Thrills”, remix “Move Your Body” oraz trzy premierowe piosenki. Pozytywnie zaskakuje podkręcona wersja “Move Your Body” (), za którą odpowiada Alan Walker. Zrobił z tej kompozycji klubowy banger, czyli coś, czym powinna być ona od początku. Podciągnął w górę ten numer, wypadający w swojej densflorowej kategorii nadzwyczaj… ok. Z nowości, jeśli tak jak ja macie ochotę na chwilę zapomnieć o tej Sii z “Alive” czy “Chandelier”, polecam “Jesus Wept” (). Jest to orkiestrowe, eleganckie i podniosłe (ale tym razem nieprzesadzone) nagranie, będące najlepszą piosenką Australijki od paru dobrych lat. Power ballad “Confetti” () i spokojne, nieco nijakie “Midnight Decisions” () można sobie darować. Na pewno słyszeliście podobnych utworów co najmniej kilka. Na samych dwóch ostatnich płytach Sii.

Lady Gaga Joanne
Bonusy: Just Another Day, Grigio Girls

Amerykańska wokalistka, znana z takich przebojów jak “Just Dance”, “Telephone” i “Bad Romance”, zaskoczyła w tym roku nie tylko swoich fanów, ale i osoby, które dotąd podchodziły do niej z dużą rezerwą. Jej album “Joanne” porzuca electropopowe brzmienie na rzecz iście amerykańskich dźwięków, robiąc tym samym ukłon w stronę m.in. country i rock & rolla. Jedenastotrackowe wydawnictwo nie posiada jednak wielu bonusów. Deluxe rozszerzone zostało zaledwie o dwie premierowe piosenki. Trochę szkoda, bo tegoroczny materiał Lady Gagi jest naprawdę mocny i chciałoby się usłyszeć kawałków przygotowanych z myślą o nim jak najwięcej. Ani “Grigio Girls” (), ani “Just Another Day” () nie przeskoczyły takich nagrań jak “Joanne” czy “Come to Mama”. Obie wpisują się na szczęście w stylistykę całego albumu. Pierwsza z nich jest prostym utworem country. Żywsze “Just Another Day” powstało, jak mogę tylko przypuszczać, z fascynacji wokalistki twórczością zmarłego na początku 2016 roku Davida Bowiego – ikony muzyki i popkultury.

OneRepublic Oh My My
Bonusy: The Less I Know, Colors, Better (string version), Heaven (acoustic version)

Na swojej najnowszej, trzeciej studyjnej płycie umieścili tyle piosenek, że nikt nie miałby im za złe odejścia od  przygotowywania wersji deluxe. Dużo miejsca na “Oh My My” OneRepublic wykorzystali z głową, prezentując na zestaw różnorodnych kompozycji, których nie sposób ze sobą pomylić. Każdy utwór jest nową niespodzianką – raz bardzo smaczną, raz nieco tylko słabiej przyprawioną. Rozszerzona edycja albumu zawiera dwie premierowe piosenki oraz dwie alternatywne wersje znanych z podstawy kawałków. Z nowości do gustu przypadło mi “The Less I Know” (), rozwijające pomysł, który szybko porzucił utwór “Let’s Hurt Tonight”, czyli spotkanie z country. Przyjemne granie, choć nie do końca wiem, czy głos Teddera dobrze do takiej stylistyki pasuje. Nieźle słucha się także spokojnego, coldplay’owego “Colors” (). Słabiej wypada akustyczna wersja “Heaven” () i smyczkowe, dziwaczne “Better” (). Szkoda, że nie pokuszono się o nagranie nowych wokali, które lepiej scaliłyby się z tymi odnowionymi melodiami.

8 Replies to “BONUSLAND: The Dumplings, Sia, Dawid Podsiadło, Lady Gaga, OneRepublic”

  1. Mam w planach zapoznanie się z reedycją płyty Dawida, po Się naprawdę nie mam ochoty sięgać, a w “Joanne” dużo bardziej podoba mi się podstawka. Ostatnio tak sobie myślałam, że najlepsze bonusy są na “Bionic”. Robiłaś może z tego bonusland? Po cichu liczę na to, że też wielbisz Birds of Prey 😀

    Pozdrawiam, Namuzowani

  2. Bardzo nie lubię “Tapet”. Tekst jest kompletnie bez sensu. I jeszcze te dodatkowe wzmianki że jest bardzo osobisty….

  3. Bonsulandia to naprawdę świetna seria postów. Bonusowymi utworami warto się zainteresować. Ostatnio zapoznaję się z twórczością The Dumplings,a bonus When Love Is Gone wyjątkowo skradł moje serce! Wspomniany w poście duet XxanaxX,który był mi polecany przez różne osoby naprawdę wiele razy wydaje się być interesujący,ale wracając do postu. Oprócz When Love Is Gone spodobały mi się również Oddychasz i VIF. Z Joanne Lady Gagi uwielbiam Just Another Day. Co do reszty bonusów innych wykonawców przedstawionych w poście nie porwały mnie. Pozdrawiam, Scarlet Rose
    Ps. Weźmiesz może pod lupę nasz rodzimy Das Moon? Grupa jest naprawdę ciekawa i warta uwagi,

Odpowiedz na „~bartosz-po-prostuAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *