#855 Asaf Avidan “The Study on Falling” (2017)

Asaf Avidan trochę przypadkowo na pięć minut stał się gorącym nazwiskiem na muzycznych chartsach. Niemiecki DJ Wankelmut zabrał się za stworzony przez jego zespół kawałek “Reckoning Song”, i z folkowego utworu uczynił elektroniczny remix, który grany był przez stacje radiowe pod każdą szerokością geograficzną. Żaden z innych singli Asafa  podobną popularnością się nie cieszył, ale brak komercyjnych sukcesów nie sprawił, by artyście nagle zmalało grono słuchaczy. Kto szuka dobrej muzyki, po prostu musi kiedyś trafić na tego faceta.

Zanim pochodzący z Izraela wokalista i gitarzysta rozpoczął solową karierę, wydał trzy albumy ze swoim zespołem Asaf Avidan & the Mojos. Odłączenie się od kolegów z kapeli nie zaowocowało, jak to czasem bywa, brzmieniową rewolucją. Obdarzony plastycznym, androgenicznym głosem artysta pozostał wierny bluesowym dźwiękom, które chętnie wzbogacał indie, orkiestrowymi aranżacjami czy folkiem. Szczególnie imponująco wypadały albumy “Different Pulses” i “Gold Shadow”, na których potrafił w bliskim sąsiedztwie zestawić m.in. tak odmienne kompozycje jak bondowskie “My Tunnels Are Long and Dark These Days” i kojarzące się z debiutem Leonarda Cohena “The Labyrinth Song”. Na ubiegłorocznym “The Study on Falling” Avidan się uspokaja, oddając w nasze ręce najspójniejszy, najmocniej zakorzeniony w latach 60. i 70. album w swojej karierze.

Wokalista zebrał kilku muzyków i ruszył w podróż po Stanach Zjednoczonych, mając w głowie dwa zakończone związki. Wędrówki przełożyły się na najbardziej amerykańską płytę Izraelczyka, a historie o złamanych sercach sprawiły, że łatwo przy wielu kompozycjach uronić łzę. Tym bardziej, gdy dodamy do nich zrezygnowany, gorzki głos Asafa. Najsmutniejszy utwór dostajemy już na samym początku. Minimalistyczne “To Love Another”, wsparte ledwie zauważalnym kobiecym chórkiem, mocno chwyta za serce. Może nawet za mocno, będąc piosenką, która od pierwszych sekund działa na moje emocje. Do innych równie wzruszających momentów albumu należą niewinne “Good Girls Are Falling Apart”; kołyszące “My Old Pain”; utrzymane w duchu lat 70. “Holding on to Yesterday”; melancholijne, lekko muśnięte gitarą elektryczną “No Stone Unturned”; ponownie inspirowane Cohenem, zaaranżowane m.in na smyczki “The Golden Calf” czy zwyczajnie piękne, przestrzenne, wymagające skupienia “Twisted Olive Branch”.

Jak widać sporo na “The Study on Falling” ballad, ale Avidan zadbał o to, byśmy nie posnęli i nie zapomniał o kilku mocniejszych punktach. Warto więc poświęcić parę chwil na zapoznanie się z blues rockowym, natchnionym “Sweet Babylon” i agresywnie zaśpiewanym “A Man Without a Name”. Słabsze wrażenie robią dość zwyczajne “Green and Blue” i “The Study on Falling”.

Asaf Avidan przez długi czas funkcjonował w mojej głowie jako wokalista o dziwacznej barwie głosu i nie mniej osobliwym sposobie wyrażania emocji. Nie miałam dużej ochoty na zagłębianie się w jego dyskografię, bo właśnie te dwie rzeczy nieco mnie odstraszały. Aż w grudniu otrzymałam fizyczny egzemplarz “The Study on Falling”. Początkowo album ten był dla mnie tylko muzyką-tłem. Ale płyta kręciła się i kręciła w odtwarzaczu coraz częściej, a dotychczasowa obojętność ustąpiła miejsca zainteresowaniu a w końcu i delikatnemu zachwytowi, który osłabł po wysłuchaniu pierwszych krążków Avidana. Chociaż dziś bliższe są mi “Different Pulses” i “Gold Shadow”, do “The Study on Falling” wracam z rozrzewnieniem. Może dlatego, że podobnie jak Asaf, mam smutną naturę.

Warto: To Love Another & Good Girls Are Falling Apart & Sweet Babylon

6 odpowiedzi do “#855 Asaf Avidan “The Study on Falling” (2017)”

  1. Znam Asafa od lat i bardzo lubię, a poznaliśmy się dzięki piosence “Different Pulses”, więc kiedy usłyszałem “Reckoning Song” byłem w wielkim szoku, chociaż wcale mi ten remix go nie obrzydził.
    Jeśli chodzi o nową płytę, to bardzo lubię “A Man Without A Name”.

    Nowy wpis na http://bartosz-po-prostu.com – zapraszam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *