#1100 Einstürzende Neubauten “Alles in Allem” (2020)

Założona w Zachodnim Berlinie na początku lat 80. kapela Einstürzende Neubauten od czterdziestu lat zaskakuje, choć ja na dobre w jej twórczość wsiąkłam zaledwie kilka miesięcy temu. Długo więc nie czekałam na nowe wydawnictwo sygnowane nazwą tego nietypowego zespołu. “Alles in Allem” jest bowiem następcą wydanego w 2007 roku albumu “Alles wieder offen”. Po drodze był jeszcze projekt “Lament” inspirowany I Wojną Światową, ale na ten właściwy krążek fani Niemców czekać musieli czekać przeszło dekadę. Tu nie było więc miejsca na potknięcia.

Jedziemy do Berlina. Taki wniosek można wysnuć już po samym rzucie oka na tracklistę “Alles in Allem”, na której pojawiają się tytuły nawiązujące do poszczególnych miejsc, ulic czy dzielnic stolicy Niemiec – jak dla mnie jednego z najbardziej niezwykłych i pasjonujących miast Europy. Schodzimy jednak z turystycznych szlaków. To samo – muzycznie – robi Einstürzende Neubauten. Grupa dowodzona przez Blixę Bargelda jest niepodobna do żadnego innego zespołu; nie ma tu patentów podebranych innym artystom; nie ma radiowych refrenów. Nawet instrumentarium jest nietypowe, gdyż od początku kariery formacja część instrumentów wymyśla samodzielnie, co odpowiada (szczególnie na pierwszych albumach) za industrialny wydźwięk ich nagrań.

Zaczyna się od stopniującego tempo i pełnego napięcia nagrania “Ten Grand Goldie”, które brzmi jak dziwaczny, plemienny, taneczny kawałek. Przy tej kompozycji zaskakująco skromnie wypada “Am Landwehrkanal”, które przybiera formę wyluzowanej, nieoczywistej folkowej pieśni. Te dwie piosenki znikają jednak przy stawiającym powolne, ciężkie kroki industrialnym utworze “Möbliertes Lied”, w którym więcej jest zaskakująco spokojnej melorecytacji Bargelda aniżeli śpiewu. Jeszcze lepiej wypada “Zivilisatorisches Missgeschick”, będące jednym z najlepszych punktów “Alles in Allem”, choć zaznaczam, że nie każdemu takie nagranie przypadnie do gustu. Einstürzende Neubauten stworzyli bowiem kompozycję pełną wybuchów, psychodelii, niepokoju, hałaśliwych sampli i kontrastujących z nimi cichymi partiami, które są jak ta przysłowiowa cisza przed burzą. Tekstu za wiele tu nie ma, ale obłąkane przyśpiewki (wir leben hier nicht mehr) schon lange, schon lange nicht potrafią zmrozić krew w żyłach.

Do grupy moich pozostałych ulubieńców należą również takie nagrania jak “Alles in Allem”, “Grazer Damm” i “Tempelhof”. Tytułowa kompozycja zachwyca swym spokojem pomieszanym z delikatną podniosłością oraz filmowym klimatem postawionym obok kosmicznych dźwięków. Subtelna ballada “Grazer Damm” powala na kolana swą nostalgiczną naturą, zabierając nas do miejsca, w którym świat złowrogich snów spotyka niewesołą rzeczywistość. Wizyta na nieczynnym lotnisku “Tempelhof” owocuje zimowym, wzbogaconym smyczkami utworem, który przybiera formę ciemnej kołysanki. Einstürzende Neubauten prezentują nam także nie mniej udane kawałki – rozkręcające się, oparte na powtórzeniach “Wedding”; melancholijne, musicalowe “Taschen” oraz niezwykle równe “Seven Screws”, w którym Blixa sięga także po język angielski.

Wir hatten 1000 Ideen, und alle waren gut* – takie słowa padają w jednej z piosenek zawartych na “Alles in Allem”. Czy Einstürzende Neubauten faktycznie mieli aż tyle pomysłów, nie jestem w stanie stwierdzić, ale zdecydowanie uważam, iż na nowy album wybrali te najlepsze. W przeciągu lat muzyka Niemców uległa zmianie – nadal daleko jej do banalności, ale mniej w niej odważnych eksperymentów. Nie jest to jednak wada, gdy do czynienia mamy ze zbiorem tak pięknych nagrań. “Alles in Allem” jest dziełem spójnym, ale formacja nie powiela własnych koncepcji. W każdej kompozycji Bargeld i reszta załogi znaleźli złoty środek między intrygującymi aranżacjami, ponurym klimatem oraz tekstami, w których wiele jest poetyckości, za którą ukrywa się niepewność co do tego, co przyniesie nam najbliższa przyszłość, wspierana wieloma wspomnieniami z równie szarej historii.

Warto: Zivilisatorisches Missgeschick & Alles in Allem & Grazer Damm &Tempelhof

* mieliśmy 1000 pomysłów i wszystkie były dobre

__________________________

Kroki milowe

#001 Rihanna Rated R
#100 Jennifer Lopez Love?
#200 Joss Stone Introducing Joss Stone
#300 Leona Lewis Glassheart
#400 Jessie J Alive
#500 Charli XCX True Romance
#600 Janet Jackson The Velvet Rope
#700 Frank Ocean channel ORANGE
#800 Leonard Cohen Death of a Ladies’ Man
#900 Ravyn Leane “Crush”
#100 Melanie Martinez “K-12”
#1200 ???

One Reply to “#1100 Einstürzende Neubauten “Alles in Allem” (2020)”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *