RANKING TOP150: najlepsze piosenki 2014 roku (100-51)

 100. MARIAH CAREY FEAT. WALE YOU DON’T KNOW WHAT TO DO Może i nowa płyta Mariah Carey nie sprzedała się w iluśtam egzemplarzach i nie ma na niej oczywistych przebojów w stylu “We Belong Together”, ale artystka nie straciła talentu do pisania ładnych, kobiecych piosenek. Jedną z nich jest całkiem eleganckie “You Don’t Know What to Do”, zyskujące zawadiacki pierwiastek dzięki Wale’owi. Ulubiony cytat: I wish you almost had as much as you miss me you used to act so tough, pretend security.

 99. CURLY HEADS M.A.B Umieszczona na samym końcu płyty, ale jedna z najciekawszych piosenek Curly Heads. Jest spokojniej niż w pozostałych utworach grupy, mniej przebojowo, ale za to zaskakująco. “M.A.B” to najbardziej eksperymentalna kompozycja zespołu. Zastosowano w niej ciekawy efekt – podwojono głos wokalisty, otrzymując kosmiczny wręcz rezultat. Ulubiony cytat: I’ve always known my heart’s in a cage, I never thought you’re the one.

 98. KELIS CHANGE Chociaż większość piosenek z najnowszego (bardzo smacznego!) albumu Kelis “FOOD” brzmi oldschoolowo, na krążek trafił utwór “Change”, który wymyka się z tych ram. Chłodna, mroczna i dość ciężka elektronika oraz porywające wykonanie artystki przekładają się na kawałek, od którego ciężko się uwolnić. Ulubiony cytat: Sleep well my friend you must be tired I wouldn’t blame myself I’m different.

 97. JENNIFER LOPEZ FEAT. RICK ROSS WORRY NO MORE Kogo to do współpracy J.Lo nie zaprosiła w ostatnim czasie? Był i Pitbull , Iggy Azalea, pojawił się i T.I. Jednak najlepszą kompozycją w kategorii “duety” jest rhythm’and’bluesowe, powolne “Worry No More” z Rick Rossem. Tym kawałkiem wokalistka choć na chwilę wraca do czarnych brzmień. Ulubiony cytat: Do anything that you can to make me feel so protected I don’t wanna worry no more.

 96. LYKKE LI LOVE ME LIKE I’M NOT MADE OF STONE Chociaż utwór ten nie jest najlepszą piosenką w karierze młodej Szwedki, ja lubię nazywać go wizytówką płyty “I Never Learn”. Ujawnia bowiem, co na krążku znajdziemy – balladowe kompozycje, przepełnione emocjami i zaśpiewane przez artystkę łamiącym się, pełnym bólu głosem. Chusteczki niezbędne. Ulubiony cytat: Love me hard until it heats will you love my scares so I can heal.

 95. NICOLE SCHERZINGER HEARTBREAKER Może i wiele osób słuchając albumu “Big Fat Lie” nie zwróci na zmysłowy utwór “Heartbreaker” uwagi, ale dla mnie to jedna z lepszych piosenek sygnowanych nazwiskiem Nicole. Piosenka ta dzięki delikatnemu wykonaniu i wyrazistej elektronicznej muzyce nazwana przeze mnie została odpowiedzią Scherzinger na stylistykę albumu „Erotica” Madonny z 1992 roku. Ulubiony cytat: I need that heartbreaker, I need something to lose, I need that breathtaking.

 94. THE KILLERS JOEL, THE LUMP OF COAL Czy świąteczne piosenki muszą być błahe i mało oryginalne? The Killers w swojej autorskiej kompozycji pokazują, że absolutnie nie. Ich rockowa opowieść o nieszczęśliwym kawałku węgla, który zamienił się w piękny diament, by uszczęśliwić dziecko, naprawdę wzrusza. “Joel, the Lump of Coal” to niesztampowa, baśniowa piosenka. Ulubiony cytat: Cause when a person hurts inside it turns him hard and cruel but I know how to make your pain into a precious jewel.

 93. JOY WILLIAMS FEAT. MATT BERNINGER HUSH Nie ma to jak przez przypadek znaleźć piosenkę, która wskoczyć może do listy najlepszych utworów mijającego roku. “Hush”, wspólne nagranie Joy Williams (ex-The Civil Wars) i Matta Berningera (lidera The National) nie mogło się nie udać. Gdybym miała opisać ten utwór za pomocą kolorów, postawiłabym na ciemną czerwień i brąz. Klimatyczna piosenka. Ulubiony cytat: The snake’s in the garden, blood on the ground, I can’t wait anymore, I can’t wait anymore.

 92. LANA DEL REY CRUEL WORLD Drugą płytę artystki otwiera brzmiąca bardzo amerykańsko (cudowny wstęp!) kompozycja „Cruel World”, która z minuty na minutę rozkręca się i doprowadza nas do poruszającego refrenu. Chociaż przed większą część piosenki wokal Lany brzmi dość gniewnie, w bridge’u mamy na chwilę powrót słodszego, bardziej dziewczęcego oblicza wokalistki. Ulubiony cytat: Shared my body and my mind with you, that’s all over now.

 91. SON LUX FEAT. LORDE EASY (SWITCH SCREENS) Na wydanej kilka miesięcy temu epce “Alternate Worlds” amerykański twórca muzyki elektronicznej Son Lux bierze na warsztat cztery swoje piosenki z 2013 roku i nieco je przewietrza. Największe wrażenie robi “Easy (Switch Screens)”, które nabrało wyrazistości i zadziorności dzięki świetnemu występowi Lorde. Ulubiony cytat: Pull out your heart to make the being alone easy, easy.

 90. THOM YORKE GUESS AGAIN! Lider Radiohead nieźle zaskoczył nas w tym roku swoim solowym albumem. Płyta “Tomorrow’s Moder Boxes” trzyma równy poziom i ciężko wyodrębnić z niej utwór, który wysuwa się przed szereg. Mi jednak najbardziej do gustu przypadło spokojniejsze, klaskane “Guess Again!”, w którym stonowany wokal Thoma został specjalnie zepchnięty na drugi plan. Ulubiony cytat: I’m fighting in the darkness, the one who can’t be killed.

 89. BROKEN BELLS THE ANGEL AND THE FOOL Drugi krążek duetu Danger Mouse + James Mercer, Broken Bells, skrywa sporo świetnych kompozycji. Czasem jest taneczne i przebojowo, czasem melancholijnie. Do drugiej grupy należy “The Angel and the Fool”. Polecam zwrócić uwagę na chórek oraz instrumentarium w tej piosence – niby jest monotonnie, ale naprawdę hipnotycznie. Ulubiony cytat: She’ll be getting that look in her eyes, cold and lonely, but I don’t know why.

 88. ALICIA KEYS WE ARE HERE Oglądając teledysk do najnowszego singla mojej ulubionej Alicii Keys, przecierałam oczy ze zdumienia. Wokalistka wygląda dokładnie ta samo, jak dobre dziesięć lat wcześniej. Nie zmieniła się i muzyka – wciąż eksploatowane jest pianino i intrygujący wokal Keys. Sam tekst, inspirowany niespokojną sytuacją na świecie, należy jednak do najdojrzalszych w karierze Alicii. Ulubiony cytat: And while we’re burning this incense, we gon’ pray for the innocent.

 87. SBTRKT FEAT. SAMPHA WONDER WHERE WE LAND Kiedy myślimy: SBTRKT, przed oczami chcąc nie chcąc staje nam również brytyjski producent i wokalista obdarzony zabarwionym soulem wokalem – Sampha. Panowie nagrali razem kilka piosenek, ale ja wyróżnić chciałam jedną. Jest nią “Wonder Where We Land”, która należy do najciekawszych nagrań na drugim albumie SBTRKT. Ulubiony cytat: If we were only passing time, I’m fine with it, just let it be known, that the moments been sewn into my heart.

 86. FOSTER THE PEOPLE GOATS IN TREES Amerykańska grupa dowodzona przez Marka Fostera ma na koncie jeden przebój – pozytywne “Pumped Up Kicks”. Nie przepadam za muzyką formacji. Słuchanie płyty “Supermodel” nie dostarcza mi żadnej przyjemności. No chyba, że trafiam na spokojne, nieco folkowe “Goats in Trees”. To najlepsza piosenka, jaką zespół kiedykolwiek nagrał. Ulubiony cytat: I’ve been running against the wind and I can hear the angels calling.

 85. LANA DEL REY PRETTY WHEN YOU CRY Na początku nie zwracałam na ten utwór większej uwagi. Ot, kolejna zwykła piosenka wciśnięta między “Sad Girl” a “Money Power Glory”. Jednak po czasie stwierdziłam, że działa na mnie bardziej, niż pozostałe nagrania Del Rey. „Pretty When You Cry” zaczyna się bardzo spokojnie. Śpiewającej łamiącym się głosem Lanie towarzyszy gitara. I to ujęło mnie najbardziej. Ulubiony cytat: All the pretty stars shine for you, my love, am I the girl that you dream of?.

 84. DAMON ALBARN HOLLOW PONDS Bez której piosenki nie wyobrażam sobie albumu “Everyday Robots”? Brak “Hollow Ponds” (które nie jest mimo to w czołówce moich ulubionych albarnowych kawałków) niezbyt ciekawie wpłynąłby na płytę Damona. Bardziej może wyszeptana niż zaśpiewana kompozycja zachwyca swoim ponurym klimatem i dopełnia niewesołe rozważania Albarna o świecie i człowieku. Ulubiony cytat: I felt the percussion, the green man had gone half my road was now a motorway, 1991.

 83. ST. VINCENT PRINCE JOHNNY Wokalistka i gitarzystka Annie Clark, ukrywająca się pod osobliwym pseudonimem St. Vincent jest w tym roku jedną z najjaśniejszych gwiazd estrady. Moje serce ta urocza artystka podbiła za sprawą nieco musicalowego, syntetycznego i podkreślonego partiami gitary elektrycznej kawałka “Prince Johnny”. Ulubiony cytat: Prince Johnny you’re kind but you’re not simple, by now I think I know the difference.

 82. KASABIAN S.P.S. Jeśli ktoś przejdzie przez cały album “48:13” brytyjskiej grupy Kasabian (naprawdę polecam) i wybawi się przy skocznych, dynamicznych utworach w stylu “bow” czy “ezz-eh”, może przeżyć szok słuchając bitelsowskiego, leniwego, a przede wszystkim pozbawionego elektronicznych bajerów “S.P.S”. Ulubiony cytat: It’s time for us to get back home, where have all the hours gone?.

 81. SIA CELLOPHANE Nowy album australijskiej wokalistki Sii przyniósł kilka naprawdę świetnych piosenek. Obok wspomnianego wcześniej “Chandelier”, łatwo zakochać się w balladowym “Cellophane”, które ładnie się rozwija, prowadząc do świetnego punktu kulminacyjnego, w którym Furler brzmi najlepiej na całej płycie. Ulubiony cytat: Look at me I’m such a basket case, while I fall apart you’ll hide all my pills again.

80. LEONARD COHEN SLOW Wspaniałe rozpoczęcie przygody z albumem “Popular Problems”. Niespieszna melodia utworu “Slow”, piękne kobiece chórki oraz nieśpiewający, lecz mówiący Cohen składają się na kompozycję, obok której nie da się przejść obojętnie. Zatrzymajcie się na trzy minuty i posłuchajcie, co do powiedzenia ma jeden z najwybitniejszych muzyków w historii. Ulubiony cytat: I like to take my time I like to linger as it flies, a weekend on your lips, a lifetime in your eyes.

 79. ANNA CALVI PAPI PACIFY Wokalistka na swoim mini albumie pokazała, że obserwuje również współczesną scenę muzyczną. Dowodem tego jest jej wersja utworu “Papi Pacify” debiutującej w tym roku FKA twigs. Wersja Anny jest bardziej minimalistyczna i nie tak komputerowa. Syntezatory różnej maści zastąpiła najzwyklejsza gitara. To wystarczyło, by po wysłuchaniu tego kawałka zacząć zbierać swoją szczękę z podłogi. Ulubiony cytat: Make me everything you want, never tell me no.

 78. PALOMA FAITH CAN’T RELY ON YOU Chociaż Pharrell Williams od jakiegoś czasu zdaje się zjadać własny ogon, produkując bliźniacze piosenki, należą mu się oklaski za “Can’t Rely On You” Palomy Faith (które, notabene, przypomina ubiegłoroczny hit “Blurred Lines”). Kawałek brytyjskiej artystki to niesamowicie chwytliwy utwór, posiadający funkowy pierwiastek. Czaruje wykonaniem (wokalny, ale i aktorski, popis Palomy) oraz tekstem o facecie, który ciągle artystkę zawodzi. Ulubiony cytat: Yeah, you got that good stuff but that don’t last so I just can’t rely on you.

 77. ARIANA GRANDE JUST A LITTLE BIT OF YOUR HEART Może i Ariana Grande nazywana jest młodszą wersją Mariah Carey, ale daleko jej jednak do ikony lat 90. Szczególnie, gdy chodzi o ballady. Zachwyca mnie jednak “Just a Little Bit of Your Heart” – emocjonalna, zagrana głównie na pianinie piosenka. Bez producenckich sztuczek, bez natłoku dźwięków i wrażeń – taką Arianę lubię najbardziej. Ulubiony cytat: I don’t ever tell you how I really feel ’cause I can’t find the words to say what I mean.

 76. NICOLE SCHERZINGER RUN Obdarzona naprawdę imponującym głosem była wokalistka girlsbandu The Pussycat Dolls, Nicole Scherzinger, odkąd postawiła na solową karierę, ma problem z repertuarem. Czemu na jej nowej płycie znalazła się tylko jedna piosenka pokroju “Run”, oddziałującej na każdy fragment naszego ciała zagranej na pianinie ballady? W takich utworach możemy wreszcie zobaczyć, jak zdolna jest Nicole. Ulubiony cytat: Don’t let him lead you to the dark, don’t tell him all your secrets, he’ll leave you with a broken heart.

 75. FINK GREEN AND THE BLUE Pierwszy z kolorów, który pojawia się w tytule nowej piosenki Finka, jak zapewne wiecie, symbolizuje nadzieję. Drugi – smutek. Połączenie tych dwóch barw dało niezwykły efekt – kompozycję nieco ponurą i melancholijną, ale bardzo emocjonalną. Charakteryzującą się pięknymi smyczkami. Ulubiony cytat: Face to face it seems so hard to find the hindsight, or the courage not to change your mind.

 74. COLDPLAY OCEANS Przed premierą najnowszego albumu grupy Coldplay, “Ghost Stories”, marzyłam, by zespół choć w jednym utworze wrócił do czasów płyt “Parachutes” i “A Rush of Blood to the Head”. I stało się. Oszczędny w brzmieniu kawałek “Oceans”, oparty na dźwiękach gitary akustycznej, przywodzi mi na myśl dwa pierwsze albumy Coldplay. Ładna, nastrojowa kompozycja. Ulubiony cytat: I’m ready for it all, love I’m ready for a pain meet under sun meet me again in the rain.

 73. SBTRKT FEAT. RAURY HIGHER Zanim sięgnęłam po cały album “Wonder Where We Land” brytyjskiego producenta, poznałam zaczynający się intrygującymi, nocnymi odgłosami kawałek “Higher”, z gościnnym udziałem Raury’ego, który niespiesznie rymuje do delikatnych, enigmatycznych dźwięków, autorstwa ukrywającego się za tajemniczą maską artysty. Ulubiony cytat: I forgot his birthday back when I was ten, he doesn’t bother me at all now.

 72. NORAH JONES IF YOU WANT THE RAINBOW (YOU MUST HAVE THE RAIN) Po romansie z country (albumy “Foreverly” z Billie Joe Armstrongiem i “No Fools, No Fun” z Puss N Boots) i retro popowymi melodiami, Norah Jones wraca do jazzujących, spokojnych brzmień, które na początku XXI wieku przyniosły jej największą sławę i zrobiły z jej debiutu “Come Away With Me” “21” Adele 2002 roku. Ładna ballada, oparta na dźwiękach pianina, pokazująca, że Jones w ogóle się nie starzeje. Ulubiony cytat: Take your share of trouble, face it and don’t complain.

 71. ALT-J HUNGER OF THE PINE Miley Cyrus w towarzystwie zespołu Alt-J? Spokojnie, grupa wykorzystała jedynie w niesamowicie intrygujący sposób fragmenty jej skocznej piosenki “4×4”, doklejając sample z tego kawałka do swojej uzależniającej, zimnej i elektronicznej kompozycji “Hunger of the Pine”. Wow. Ulubiony cytat: I’m there for you, be there for me I’ll hum the song the soldiers sing as they march outside our window.

 70. SOPHIE ELLIS-BEXTOR LOVE IS A CAMERA Zdarzyło wam się polubić jakiś utwór po obejrzeniu stworzonego do niego klipu? Ja miałam tak z niesamowitą, pięknie zaśpiewaną piosenką “Love Is a Camera”. Nieco przerażający i jednocześnie zachwycający obrazek powstał do tej kołyszącej kompozycji. A walczykowaty fragment utworu? Magia! Ulubiony cytat: So the story goes, she lives alone, her company is framed in monochrome, she keeps them alive long after they’ve died.

 69. ANNA CALVI LADY GRINNING SOUL Z repertuarem Davida Bowiego mierzyło się już wielu artystów. Mało komu udało się jednak osiągnąć taki efekt, jaki przedstawiła nam Anna Calvi. Po raz kolejny wokalistka pokazała klasę. Jej delikatny, kobiecy wokal w towarzystwie minimalistycznych brzmień potrafi zachwycić i zaintrygować. Ulubiony cytat: She’ll come, she’ll go, she’ll lay belief on you but she won’t stake her life on you.

 68. LYKKE LI NO REST FOR THE WICKED Chociaż trzecia studyjna płyta szwedzkiej wokalistki nie przypadła mi tak do gustu jak poprzednia, znalazła się na niej piosenka, którą uznać mogę za najlepszą w całej dyskografii Lykke Li. “No Rest For the Wicked” to melancholijna, lecz chwytliwa kompozycja, z której najbardziej lubię nośny refren. Ulubiony cytat: My one heart hurt another so only one life can’t be enough can you give me just another.

 67. MEGHAN TRAINOR CLOSE YOUR EYES Chociaż kiedyś częściej sięgałam po “All About That Bass”, prawdziwą perełką epki “Title EP” jest spokojne, zahaczające o soul nagranie “Close Your Eyes”, w którym młoda wokalistka po raz kolejny stara się nas przekonać o tym, że każdy z nas na swój sposób jest piękny. “Beautiful 2.0”? Raczej nie, ale miło, że powstają takie utwory. Ulubiony cytat: Everybody wants to be cool, yes they do I’m just like them, but I won’t be no fool.

 66. JACK WHITE LAZARETTO Przebojowa piosenka, zachwycająca przede wszystkim gitarowymi solówkami, powstała w ekspresowym tempie. Nagrać w trzy godziny taki kawałek? To tylko pokazuje, że Jack to facet konkretny i pewny siebie. Podoba mi się to, że utwór ten nie jest jednostajny. Ostry początek, z prawe wykrzyczanymi przez White’a zwrotkami płynnie przechodzi w jazgotliwe i nieco tylko spokojniejsze dźwięki wzbogacone o smyczki. Ulubiony cytat: When I say nothing, I say everything.

 65. AMY LEE FEAT. DAVE EGGAR CAN’T STOP WHAT’S COMING Płyta sygnowana nazwiskiem znanej z zespołu Evanescence wokalistki Amy Lee “Aftermath” była zaskoczeniem nawet dla jej fanów. Większą część krążka zajmowały bowiem instrumentalne, piękne utwory. Ja jednak uwagę zwróciłam na elektroniczno-klasyczne, delikatne “Can’t Stop What’s Coming”, pokazujące nam inną twarz artystki. Ulubiony cytat: I can’t stop what’s coming I dream of falling into you like sleep not to feel, just slee.

 64. DONATAN & CLEO VINYLOVA Stylizowana na lata 90. bujająca piosenka, w której Cleo oddaje hołd czarnym brzmieniom. Sama bardzo cenię taką muzykę, więc bez problemu utożsamiłam się z Joanną, która w tym utworze daje nam popis swoich wokalnych możliwości. Z taką pasją jeszcze nie śpiewała. Ulubiony cytat: Na słuchawkach ciągle gra ten ponadczasowy sound, w moim sercu bije od lat, to nie żaden domek z kart, to jest twierdza złotych lat.

 63. AZEALIA BANKS DESPERADO Zaczyna się jak piosenka nagrana w latach 90. Za to już amerykańska raperka ma u mnie wielkiego plusa. Uwielbiam mroczny, tajemniczy klimat tego utworu. Do gustu przypadło mi również hip hopowo-jazzujące brzmienie “Desperado”. Podoba mi się to, że kawałek ten jest od początku do końca równy, a nawet spokojniejszy (instrumentalny) bridge nie wybija nas z odpowiedniego nastroju. Ulubiony cytat: That’s how i do my thing, desperado.

 62. JESSIE WARE SWEETEST SONG Ilekroć odpalam ten kawałek, przed oczami staje mi Dido i jej dojrzała, elektroniczna płyta “Girl Who Got Away” z 2013 roku. Piosenka Jessie Ware z albumu “Tough Love” powiela te cechy i z powodzeniem mogłaby zostać zaadaptowana przez czterdziestotrzyletnią brytyjską wokalistkę. Ulubiony cytat: I could hear your song forever, you’re the sweetest, sweetest song.

 61. LANA DEL REY THE OTHER WOMAN Artystka w swojej karierze adaptowała już piosenki Berniego Wayne’a (“Blue Velvet”) i Leonarda Cohena (“Chelse Hotel No. 2”). Na nowej płycie postanowiła zmierzyć się z Niną Simone. Efektem tego jest wspaniała wersja utworu “The Other Woman”. Kawałek ten moją uwagę przykuł za sprawą niesamowitego wręcz wykonania. Wokal Lany poddany został małej obróbce, przez co cała piosenka brzmi, jakby nagrywana była kilka dekad temu. I za to należą się wokalistce największe brawa. Ulubiony cytat: The other woman has time to manicure her nails.

 60. NACEY FEAT. ANGEL HAZE I OWN IT Mało znany szerszej grupie słuchaczy producent Nacey zaprosił do współpracy raperkę Angel Haze. Stworzyli razem niesamowicie energetyczny kawałek “I Own It”, łączący mocne, elektroniczne bity z hip hopowym feelingiem. Piosenka potrafi uzależnić, czego doświadczyłam na własnej skórze, bo był czas, kiedy mój dzień nie był udany bez chociaż jednego odsłuchu tego kawałka. Ulubiony cytat: I won’t grow up, I wanna have fun, I just wanna be wild and young.

 59. TONY BENNETT & LADY GAGA NATURE BOY Najlepsza wspólna piosenka ikony jazzu Tony’ego Bennetta i wokalistki pop Lady Gagi? Dla mnie jest nią “Nature Boy”, bo z całej płyty “Cheek to Cheek” brzmi najbardziej rasowo. Słuchając jej przenoszę się w czasie. Najwięcej uwagi w tej przenikliwej, balladowej kompozycji ściągają na siebie przepiękne smyczki. Ulubiony cytat: The greatest thing you’ll ever learn is just to love and be loved in return.

 58. BANKS UNDER THE TABLE Elektroniczna księżniczka BANKS zrobiła nam niespodziankę, umieszczając na debiutanckim albumie kilka kompozycji, które nagrane zostały za pomocą żywych instrumentów. Jedną z nich jest delikatne, eteryczne “Under the Table”, które czaruje swoją melodią opartą na dźwiękach pianina i skrzypiec. Może rzec – zwykła ballada. Jest to jednak bardzo emocjonalny kawałek, wspaniale zaśpiewany przez BANKS. Ulubiony cytat: Please tell me that this could be easy I’m tired of waiting for permission to love.

 57. FKA TWIGS CLOSER Chociaż w większości utworów na “LP1” więcej uwagi poświęcałam samym melodiom aniżeli wokalowi FKA twigs, dla dream popowej piosenki “Closer” zrobiłam wyjątek. Z początku jej anielski niemalże głos dochodzi do nas jakby z oddali, by później znaleźć się niepokojąco blisko nas razem ze słowami I’m here to be closer, closer to you. Ulubiony cytat: I was sleepy but you held me through carried me along the sand your footsteps gold and good.

 56. MARILYN MANSON THIRD DAY OF A SEVEN DAY BINGE Największe zaskoczenie w moim rankingu. Nigdy nie należałam do fanów twórczości Mansona, ale “Third Day of a Seven Day Binge” do mnie trafiło. Być może dlatego, że wyczuwam w tym nagraniu wpływy bluesa, świetnie połączonego z wciągającą linią basu. Podoba mi się to elegantsze oblicze Marilyna Mansona. Jack White w świecie blues rocka może mieć konkurenta. Ulubiony cytat: I just feel like I’m condemned to wear someone else’s hell.

 55. ALICIA KEYS SOMEWHERE IN THE CITY W 2012 roku ukazała się piąta płyta artystki – “Girl on Fire”. Podczas sesji nagraniowej powstała właśnie ta piosenka. Poznaliśmy ją w połowie grudnia. Z jednej strony szkoda, że została schowana do szuflady, ale z drugiej… . Ta zagrana jedynie na pianinie kompozycja raczej by tam nie pasowała. Jest świetna, bo pokazuje, że z biegiem lat Alicia nie zdradziła swoich muzycznych ideałów. Ulubiony cytat: But we surviving, mothers trying help us see our ways.

 54. IMAGINE DRAGONS GOLD Po dwóch zajebistych (!) tegorocznych soundtrackowych kawałkach, zespół postanowił ujawnić singiel z nadchodzącej płyty. “I Bet My Life” zawiodło, ale już druga kompozycja – cud, miód i… złoto. “Gold” jest takim kawałkiem, w którym Imagine Dragons najbardziej mogą się wykazać. Cholernie przebojowy, dynamiczny, nośny. Marzę, by cała płyta “Smoke and Mirrors” była tak, kolokwialnie mówiąc, wywalona w kosmos. Ulubiony cytat: Everything you touch turns to gold, gold, gold.

 53. DIANA KRALL CALIFORNIA DREAMIN’ Nie byłabym chyba sobą, gdybym pominęła w jakimkolwiek swoim zestawieniu ulubionych kompozycji kawałek wykonywany przez jazzową wokalistkę Dianę Krall. “California Dreamin'”, podobnie zresztą jak ogromna część twórczości artystki, to cover. Oryginał w latach 60. nagrała grupa The Mamas & The Papas. Wersja Krall jest spokojniejsza i podprowadzona pod jej jazzową stylistykę. Choć lata 60. czuć, oj czuć. Ulubiony cytat: I’d be safe and warm if I was in L.A., California dreamin’ on such a winter’s day.

 52. ZAZ PARIS SERA TOUJOURS PARIS Urodzona we francuskim w mieście Tours wokalistka postanowiła nową płytą oddać hołd stolicy Francji i nagrała wiele pięknych, nastrojowych piosenek. Jedną z nich jest “Paris Sera Toujours Paris” (“Paryż zawsze będzie Paryżem”), która napisana została w 1939 roku. Bez zbędnego upiększania, kombinowania i majstrowania – Zaz przenosi nas do lat 30. i pięknie śpiewa o tym, że nic nie jest w stanie odebrać miastu jego blask. Ulubiony cytat: Paris sera toujours Paris! La plus belle ville du monde.

 51. SAM SMITH STAY WITH ME Chociaż na początku Sam Smith nie zrobił na mnie zbyt dobrego wrażenia (nie mogę momentami znieść jego wysokiego wokalu, preferuję mężczyzn o niższych głosach), ballada “Stay With Me” podbiła moje serce. Jest nie tylko świetnie i emocjonalnie zaśpiewana, ale i ładnie skomponowana. Chórek odpowiada za jej specjalny, nieco patetyczny nastrój. Ulubiony cytat: Why am I so emotional? No it’s not a good look, gain some self-control.

14 Replies to “RANKING TOP150: najlepsze piosenki 2014 roku (100-51)”

  1. Wow, mówiłam już, że Cię podziwiam?

    Powiem może o tym co i ja lubię.
    96. “LOVE ME LIKE I’M NOT MADE OF STONE” to akurat moja ulubiona piosenka z “I Never Learn”. Jest przepełniona emocjami, a takie utwory lubię najbardziej.
    92. Uwielbiam “CRUEL WORLD”! Obok “American” i “Old Money” to moja ulubiona piosenka Lany.
    85. Miałam dokładnie tak samo z “PRETTY WHEN YOU CRY” jak ty. Kiedyś dzieliłam Ultraviolence na utwory nieco lepsze i nieco gorsze. Dziś wszystkie lubię po równo.
    70. I znów mam tak samo jak ty. “LOVE IS A CAMERA” ma naprawdę przepiękny klip.
    68. “NO REST FOR THE WICKED” nie jest moją ulubioną piosenką z “I Never Learn”, ale i tak ją lubię ^^
    66. “LAZARETTO” jest bardzo dobre. Wyróżnia się na tle “tylko” dobrego albumu.
    64. “VINYLOVA” to jak dla mnie najlepsza piosenka z całego albumu. Cleo brzmi tu nieziemsko. Mam nadzieję, że nagra kiedyś album pełen piosenek takich jak ta.
    61. “THE OTHER WOMAN” Kocham <3
    59. "NATURE BOY" j.w. Kto by pomyślał, że spodoba mi się piosenka Lady Gagi…
    58. "UNDER THE TABLE" – jeden z moich ulubionych utworów Banks
    56. "Nigdy nie należałam do fanów twórczości Mansona" Hehe, przesłuchaj "The Pale Emperor" a się to zmieni. Najlepsze jest to, że "Third Day…" nie jest najlepszą piosenką na tym albumie. Mnie najbardziej urzekła przepiękna ballada "Odds of Even". Polecam. Btw cudnie widzieć piosenkę Mańka w takim rankingu.

    Pozdrawiam, Namuzowani.blog.onet.pl

  2. Cieszy mnie obecność Lany, Sii, FKA Twigs, Banks i Lykke Li. Nie mogę się doczekać pierwszej 50. 🙂
    Zapraszam na nowy post > top10 – 80s w muzyce, cz. 2
    [bruisesly.blogspot.com]

  3. Niestety mało piosenek kojarzę z tego całego twoje topu, ale jest kilka takich za które śmiało cię mogę pochwalić. Paloma nagrała całkiem niezłe nagranie i fajnie, że trafiło do ciebie na liste. 🙂 Brawo za Imagine Dragons, mam nadzieję, że ta ich nowa płyta będzie w stylu Gold. No i ładnie, że pojawił się Sam Smith. Uroczo śpiewa. 🙂
    http://zyciejestmuzykaaa.blogspot.com

  4. Troche zawiodly mnie dosc niskie pozycje dla Alicii Keys, liczylem na troche wyzsze miejsca. Popieram Imagine Dragons, i czekam juz na najlepsza 50-ke.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *