ZOOM NA… Erykah Badu

Erykah Badu – amerykańska wokalistka, której wkładu w rozwój neo soulu nie można lekceważyć. Autorka płyty “Baduizm”, która uznawana jest za jedno z najważniejszych wydawnictw lat 90. i jeden z najbardziej błyskotliwych debiutów. A także postać nietuzinkowa, idąca pod prąd, szczerze wyrażająca swoje opinie. Także i te najbardziej kontrowersyjne. Dziś przybliżam dziesięć nagrań z jej dyskografii, które wypada znać.

ON & ON (1996)

Końcówka 1996 roku należała do Eryki Badu. Amerykańska wokalistka zadebiutowała w grudniu singlem “On & On” zwiastującym jej debiutancki krążek “Baduizm” i z miejsca stała się nową ulubienicą zasłuchanej w czarnych brzmieniach publiczności. Neo soulowy kawałek dotarł na szczyt zestawienia US Hot R&B/Hip-Hop Songs oraz do 12. miejsca na Billboard Hot 100. Piosenka świetnie przyjęła się i po drugiej stronie Oceanu będąc po dziś dzień najpopularniejszą kompozycją Badu w Wielkiej Brytanii. Za swoją pracę Erykah nagrodzona została statuetką Grammy w kategorii Best Female R&B Vocal Performance pokonując m.in. “Honey” Mariah Carey i “I Believe in You and Me” Whitney Houston.

NEXT LIFETIME (1997)

Gdy “Next Lifetime” ukazywało się na singlu, płyta “Baduizm” już od dawna znajdywała kolejnych nabywców. Premiera utworu odbyła się na początku czerwca 1997, a duszny klimat tej utrzymanej w średnim tempie kompozycji wpisywał się w letni, ciepły klimat sprzyjający romansom. Na niego ma zresztą ochotę podmiot liryczny piosenki, który, choć jest w związku, pozostaje pod urokiem innego mężczyzny opierając się jednak pokusie. Singiel “Next Lifetime” wskoczył na pierwsze miejsce zestawień US Adult R&B Songs i US R&B/Hip Hop Airplays. Chętnie także wybierany był przez słuchaczy w Holandii i Nowej Zelandii.

APPLETREE (1997)

Czwarty i wieńczący erę “Baduizm” utwór “Appletree” nie doczekał się zbyt cipłego przyjęcia w Stanach Zjednoczonych (67. pozycja na US Billboard Hot R&B/Hip-Hop Songs), na co wpływ miało skierowanie piosenki głównie do fanów w Europie. Efektem było 47. miejsce na brytyjskiej liście przebojów. Warto dodać, że była to ostatnia póki co kompozycja Badu, która zaznaczyła swoją obecność w tym zestawieniu. Hitu więc nie było, ale została po prostu ładna, bujająca piosenka, w której Erykah dzieli się swoimi życiowymi mądrościami m.in. o byciu sobą i rozważnym dobieraniem przyjaciół.

TYRONE (1997)

Świetne przyjęcie albumu “Baduizm” sprawiło, że rosło zapotrzebowanie na koncerty Eryki. Komu nie udało się zdobyć biletu, ten namiastkę jej występu otrzymał w postaci płyty “Live”, która zawiera zapis wykonań live zarówno utworów Amerykanki jak i coverów. Krążek promował singiel “Tyrone”, który po premierze wskoczył na szczyty list US Adult R&B Songs i US R&B/Hip-Hop Airplay. Neo soulowy singiel doceniony został także i po latach, gdy magazyn “Rolling Stone” sklasyfikował go na 448. miejscu listy 500 najlepszych piosenek wszech czasów.

BAG LADY (2000)

Pierwszy singiel z drugiej studyjnej płyty Eryki, “Mama’s Gun”, i zarazem jej ostatni kawałek, który osiągnął tak wysoką pozycję na amerykańskiej liście przebojów Billboard Hot 100. “Bag Lady” – utwór o wchodzeniu w nowy związek, gdy wciąż ciągną się za tobą niedokończone sprawy z poprzedniej relacji – dotarł do 6. miejsca w USA i stał się sporym hitem także na listach poświęconych r&b. W 2001 roku Badu zgarnęła za swoją pracę dwie nominacje do nagród Grammy – jedną w kategorii Best Female R&B Vocal Performance (lepsza tu okazała się być Toni Braxton i jej “He Wasn’t Man Enough”), drugą w Best R&B Song (przegrała z “Say My Name” Destiny’s Child).

DIDN’T CHA KNOW? (2000)

“Didn’t Cha Know?”, drugi singiel z wydawnictwa “Mama’s Gun”, nie był piosenką zbyt szczęśliwą dla artystki. Współtworzone z J Dilla nagranie okazało się znacznie mniejszym komercyjnym przebojem niż “Bag Lady”, nie wskakując ostatecznie do głównego zestawienia Billboard Hot 100 i zadowalając się dopiero 28. pozycją na US Hot R&B/Hip-Hop Songs. Wykorzystane bez pozwolenia w utworze sample z piosenki “Dreamflower” zespołu Tarika Blue z końcówki lat 70. o mało co nie zaprowadziły Amerykanki przed sąd. Udało jej się jednak dogadać z autorami kompozycji, a w 2002 roku cieszyć się mogła ze swojej kolejnej nominacji do Grammy

LOVE OF MY LIFE (AN ODE TO HIP HOP) (2002)

W 2002 roku Erykah powoli rozpoczynała rozmyślanie nad swoim trzecim krążkiem. Nie przeszkadzało jej to jednak w angażowanie się w inne projekty. Przyjęła zaproszenie od twórców filmu “Brown Sugar” i z myślą o kinowym obrazie przygotowała kawałek “Love of My Life (An Ode to Hip Hop)”. Do wspólnego wykonania piosenki zaprosiła rapera Commona, produkcją zajął się zaś Raphael Saadiq. Kompozycja dotarła do 9. miejsca na Billboard Hot 100, a rok później do rąk Badu trafił złoty gramofon w kategorii Best R&B Song. Utwór wokalistka postanowiła przypomnieć na albumie “Worldwide Underground” – tam pojawia się jako “Love of My Life Worldwide” z gościnnymi wokalami Queen Latifah, Bahamadia i Angie Stone.

HONEY (2007)

Dziwny pomysł na kompozycję “Honey” miała Erykah. Uczynić singlem piosenkę, która oficjalnie nie figuruje na trackliście płyty “New Amerykah Part One (4th World War)”? Czemu nie. Dziś utwór wyprodukowany przez 9th Wonder (tworzył wcześniej m.in. dla Destiny’s Child i Mary J. Blige) i zawierający sample z “I’m in Love” Nancy Wilson pamiętany jest głównie za sprawą… teledysku. Badu wybiera się bowiem do sklepu z płytami oddając tym samym hołd albumom, które ją ukształtowały. Stąd odniesienia w video do takich krążków jak “Nightclubbing” Grace Jones, “Let It Be” The Beatles czy “Maggot Brain” Funkadelic. I chociaż MTV dotąd średnio się z Eryką lubiło, nie omieszkało obrzucić jej dzieła nominacjami do MTV Video Music Awards.

WINDOW SEAT (2010)

Jeśli przez długi czas Badu udawało się unikać skandali, tak w 2010 roku nadrobiła z nawiązką, stając się autorką jednego z najszerzej komentowanych teledysków. Kontrowersyjne video powstało do singla “Window Seat” promującego album “New Amerykah Part Two (Return of the Ankh)”. Widzimy w nim wokalistkę spacerującą ulicami Dallas i powoli zdejmującą z siebie ubrania. Co było dalej, nie zdradzę, lecz nie obyło się bez kar finansowych. Sam kawałek nieźle został przyjęty w Japonii, a także jest (póki co; liczę, że kiedyś się to zmieni) ostatnim numerem Badu na amerykańskiej liście hitów. Ciekawa była sama promocja piosenki, która obejmowała jej emisję na pokładach samolotów linii Delta Air.

PHONE DOWN (2015)

Przeszło dekadę czekamy na nowy studyjny album Eryki Badu i nie zanosi się w najbliższym czasie, byśmy mieli poznać następcę “New Amerykah Part Two (Return of the Ankh)”. Chwilowym przerwaniem tego  tej przerwy była premiera mixtape’u “But You Caint Use My Phone”, na którym artystka poruszyła temat naszego uzależnienia od nowoczesnych technologi. Oficjalnych singli z tego projektu nie było, lecz sporą popularnością cieszyło się niespieszne, melancholijne nagranie “Phone Down”. Kawałek dotarł do 10. miejsca na Billboard Adult R&B Songs oraz 91. pozycji na belgijskiej liście najpopularniejszych piosenek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *